Articolo del lettore Pietro di Npensieri.it sul fim Lei (Her) of 2013

Lei (Her) it's a film of 2013 written and directed by Spike Jonze, with star Joaquin Phoenix. The film descrive un futuro non troppo lontano nel quale i computer hanno un ruolo di primissimo piano nella life delle persone.
ROBOTS acquire consciousness, feelings and extraordinary intelligence, even greater than those umane.Ricco social implications of relationship between people and technology poses existential questions which give rise to different interpretations. Mankind must respond to these demands if he will end up destroying relationships, in un world senza senso.

Below I propose, la mia interpretazione del film da un punto di vista sociale (not by the merits of the work from an artistic and cinematic point of view).

1) ATTENZIONE A NON CREARE ECCESSIVA DIPENDENZA NEI CONFRONTI DEI DISPOSITIVI ELETTRONICI.

This would lead to the loss of contact with reality: ipnotizzati dai nostri dispositivi elettronici ci separiamo dalla life. The technology is losing its true purpose, to help solve current problems. Today it is even higher as if it were a new god. In realtà dovrebbe be considerata uno strumento, like a plow, a hammer, un'automobile, etc ...

2) The VIRTUAL IS IN LIEU OF REAL

We become aware of the fact that we are men and women to evolve towards a new form of humanity! In film c’è il rischio che, the most naive, really believe that a machine can get to have CONSCIOUSNESS AND FEELING (technological singularity). Relying more and more on technology, la responsabilità dell’individuo viene ad be trasferita ad altro, l’uomo persegue scopi utilitaristici, reducing the individual to a monad consumerist! The totalitarian regimes of the 900 insegnano che l’uomo è una pedina manovrabile, magari pronto a farsi impiantare un microchip vendendo la propria libertà ad un power che neanche lui conosce.

“Per Descartes la science, about math, about logic, I am thinking thing, while animals are only machines, what extended. With the development of machinery it thought that you could imitate animals activities, more
hard to higher intellectual activities. Things went the opposite: computers show very complex theorems, beat chess masters, but do not know how to imitate elementary animal activity (cane che riconosce da lontano il padrone dalla sagoma).Forse un giorno le macchine dimostreranno il theorem di Godel ma non riusciranno mai ad imitare il pensiero di Heidegger, Lacan, and many others. The philosophy che non piace ai positivisti è una philosophy Pets, instinctual and not computationally. Una certa spirituality trova spazio scientific solo nel puro case. E ci dà uno spiraglio per pensare che una certa umana imprevedibilità potrebbe be traccia di una misteriosa, unlikely freedom. "
(Lacan, today: seven conversations to understand Lacan – Book by Antonio Lucci and Sergio Benvenuto)

Here are some ideas taken from reviews on the web

The film è ambientato in un futuro non troppo lontano nel quale avviene un change epocale, anthropological. The interest in new technologies is increasingly popular, nel tentativo forse di rispondere all’interrogativo dell’uomo sul senso della life e contenere la paura dell’ignoto.
In continuity with our times, l’uso delle nuove tecnologie diventa rappresentativo dell’illusion dell’uomo di poter creare intelligenze artificiali dotate di competenze cognitive ed emotive perfette.
adapted from:http://www.spiweb.it/recensioni-cinema/5614-her

Jonze likes to show us humanity (we are) now intent on talking alone with technological devices, men and women that touch one another, mentre sono intenti a parlare con un “altro worldʱ??, human or purely technology that is. Here's "The technology redesigns the borders between intimacy and solitude", just because we are incapable of building lasting relationships with each other, "Insecure relationships and anxious towards intimacy, cerchiamo nella tecnologia dei modi per instaurare rapporti e allo stesso time proteggerci da essi.” Lei è un amaro, bitter portrait of how we became, in the age of mechanical reproduction of emotions. The other no longer enough, or it is simply "too". Come se l’love non avesse più scampo nell’eccesso di informazioni e comunicazioni dentro cui viviamo costantemente.
adapted from : http://www.sentieriselvaggi.it/in-e-out-in-lei-di-spike-jonze/
on the final, the viewer, enlightened by what the words "software not found" will shake the protagonist, will awaken (If you ever lost) insieme a lui da questo dream dolceamaro d’love e prendere atto della perdita di confini tra ciò che è reale e ciò che rimane solo un software a cui il protagonista è giunto, in a historical moment in which they are more resources to develop a car expenses, piuttosto che per nutrire un’evolution più profonda, che consenta di renderci protagonisti consapevoli della e nella experience (actually experienced) with the other.
adapted from: http://www.stateofmind.it/2014/04/her-spike-jonze/

LeiHer – (Film 2013) last edit: Sunday,30 October 12:25, 2016 the lettoridinpensieri lettoridinpensieri
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